2 квітня – Всесвітній день розповсюдження інформації щодо проблем аутизму

Надрукувати

Щороку Всесвітній день розповсюдження інформації щодо проблем аутизму відзначається 2 квітня – згідно з резолюцією ГА ООН від 18 грудня 2007 року. Він має на меті підвищення інформованості суспільства щодо проблем дітей, які страждають на аутизм; підтримку людей, котрі страждають на аутизм, а також поліпшення умов їхнього життя – зокрема, гарантування доступу до якісної освіти, надання гідної праці, створення належних умов для економічного зростання тощо.

Аутизм – це порушення розвитку нервової системи, яке проявляється в ранньому дитинстві і не залежить ані від статі, ані від расової приналежності чи соціально-економічного статусу. Розлади аутистичного спектру (РАС) – це стан, що виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Його не можливо вилікувати, проте з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя. Розлади аутистичного спектру починаються у дитинстві, проте зберігаються у підлітковому і дорослому віці. У більшості випадків ці стани проявляються у перші 5 років життя. Аутизм у чотири рази частіше вражає хлопчиків, ніж дівчаток.

Діагностувати ризик розвитку аутизму можна вже в 1,5 річному віці дитини за допомогою спеціального скринінгового тесту. Люди з аутизмом можуть бути надзвичайно обдарованими, проте їм  потрібно набагато більше часу, щоб навчитись чомусь дуже простому. Такі діти проявляють здібності, іноді просто геніальні, до малювання, музики, конструювання, математики тощо. При цьому інші сфери життя дитину цікавити не будуть. До 6 років мозок дитини активно засвоює інформацію. І якщо активно розвивати таку дитину до цього віку зусиллями психологів, арт-терапевтів, логопедів, то з часом її можна адаптувати до соціального життя.

Якщо говорити про причини аутизму, є багато факторів, що підвищують вірогідність появи у дитини РАС, в тому числі фактории навколишнього середовища і генетики.

Які ж ознаки прояву аутизму?

Порушення мови. Частина дітей не розмовляють зовсім, інші відстають від своїх однолітків у мовному розвитку. У віці до 12 місяців не агукають, не виявляють «комплексу пожвавлення»; видають одні й ті ж звуки, у 2 роки у них вкрай бідний словниковий запас (близько 15 слів), до 3 років вони майже не здатні комбінувати слова. Такі діти часто повторюють почуті десь слова і фрази, придумують власні (неологізми),  не користуються мовою для спілкування.

Відсутність емоційного контакту з людьми, в першу чергу – з батьками. Малюки не дивляться людям в очі, не тягнуться до батьків на руки, не посміхаються, часто чинять опір спробам взятии їх на руки, приголубити. Дитина з аутизмом відчуває сильний дискомфорт серед інших людей, а з часом – тривогу. Вони не завжди грають з однолітками, не розуміють емоцій інших людей і тому віддають перевагу усамітненню, яке захищає їх від сильних переживань із приводу складнощів спілкування. Агресія у дітей-аутистів може бути спрямована як на інших, так і на самих себе.

Слабкий інтерес до іграшок – дитина не катає машинку, а годинами крутить її колесо. Інший варіант – прихильність тільки до однієї іграшки або її частини, до одних і тих же дрібних предметів.

Стереотипність поведінки, страх змін, схильність здійснювати одні й ті ж дії протягом довгого часу: повторювати одне і те ж слово, бігати по колу, розгойдуватися з боку в бік, дивитися на обертові об'єкти, вертіти щось тощо. Але якщо батьки помітили перераховані вище ознаки,  ні в якому разі не можна ставити самодіагноз і впадати у відчай. Потрібно звернутися до спеціалістів, які обстежать дитину.

 Дорослі люди з розладами аутистичного спектру часто говорять про себе в третій особі, не використовують звернень і особових займенників. При розмові не дивляться в обличчя співрозмовнику, або зовсім відвертаються від нього. Мають неемоційну мову, яка нагадує автовідповідач, складається з коротких речень або повторень однотипних фраз чи слів. Можуть перервати розмову і піти, оскільки втратили інтерес до розмови.

Аутизм неможливо вилікувати, проте з часом можна адаптувати таку людину до соціального життя. Якщо ж корекцією не зволікати  і вчасно звернутися за допомогою, то досягнення таких дітей вражають. Діти з аутизмом можуть навчатися в звичайних школах, закінчувати ВУЗи, працювати в майстернях, створювати чудові картини… Люди з аутизмом можуть бути надзвичайно обдарованими, проте їм потрібно набагато більше часу, щоб навчитися чомусь дуже простому.

 

Світлана Клунник,

практичний психолог Центру психічного здоров’я КП «Обласний заклад з надання психіатричної допомоги ПОР»