Працвіників соцзахисту навчали основ жестової мови

Надрукувати

На початок 2022 року у світі налічувалося близько 466 мільйонів осіб із вадами слуху, причому їх кількість постійно зростає. За неофіційними даними, в Україні на той час проживало більше 100 тис. людей з вадами слуху, кожен п’ятий  із яких потребував послуг перекладача (мав статус особи з інвалідністю).

Війна в Україні стала особливо важким випробуванням для людей з порушенням слуху, адже вони не чують ні сирен, ні сигналів телефонного застосунку. Жодна людина з вадами слуху не обізнана з тим, як їй діяти в критичній ситуації.

Кількість людей даної категорії, які виїхали з України на початку російської агресії, складає близько 9 тисяч осіб, з них 716 це діти, що мають порушення слуху. Проте багато з них залишились, не захотіли змінювати місце свого проживання і досі перебувають там, потребуючи допомоги,  насамперед інформаційної підтримки.

Адаптація людей з вадами слуху до повноцінного (наскільки це можливо в умовах реалій сьогодення) суспільного життя є проблемою кожного регіону України. Забезпечення органами влади та місцевого самоврядування надання соціальних послуг даній категорії населення потребує відповідної професійної підготовки суб’єктів надання послуг.

15 - 19 квітня цього року у Полтавському регіональному центрі  підвищення кваліфікації проводилося очне навчання  працівників Управління соціального захисту населення Подільської у місті  Полтава ради за загальною професійною програмою «Основи української жестової мови».

Програма «Основи української жестової мови» розроблена Полтавським РЦПК у співпраці з Московець Наталією Олексіївною, викладачем вищої категорії Полтавського інституту економіки і права, директором ГО «Перекладачів жестової мови та людей з інвалідністю «МІСТ», членом ради перекладачів Українського товариства глухих, членом комітету доступності Полтавської облдержадміністрації та реалізується з початку 2018 року.

Загальна мета програми: оволодіння знаннями і навичками, необхідними для використання української жестової мови як одного із важливих засобів у спілкуванні та наданні соціальних послуг.

За час реалізації програми навчання пройшли державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, працівники підприємств, установ і організацій, професійна діяльність яких пов’язана із наданням соціальних та інших послуг населенню, у тому числі особам із вадами слуху.

Групи формувалися з числа працівників соціальної сфери, лікарів екстреної медичної допомоги, працівників аптек, державних службовців органів виконавчої влади, працівників патрульної поліції, адміністраторів ЦНАП,  тренерів спортивних шкіл, посадових осіб органів місцевого самоврядування

За результатами навчання учасники мали оволодіти:

-  знаннями щодо:  української дактильної абетки, правил дактилології, особливостей синтаксичної побудови жестових конструкцій, правил вираження суб’єктно-об’єктних відношень в українській жестовій мові.

- уміннями: використовувати немануальні компоненти в процесі комунікації;

- навичками: демонстрування жестів на позначення дій, означень, звертань, вибачень, прощань, передавання інформації за допомогою української жестової мови.

Під час підсумкового контролю знань (іспиту) використовується технологія «кейс-метод» щодо максимальної наближеності до реального життя штучно створеної в навчальних цілях ситуації з урахуванням особливостей професійного спрямування учасників програми (працівників соціальної сфери, лікарів екстреної медичної допомоги, працівників аптек, державних службовців органів виконавчої влади, працівників патрульної поліції, посадових осіб місцевого самоврядування та інших). До проведення підсумкового контролю знань в якості учасників екзаменаційної комісії залучаються особи з вадами слуху.

У 2020 році програма «Основи української жестової мови» отримала високу оцінку незалежного журі конкурсу Національного агентства з питань державної служби «Кращі практики впровадження освітніх інновацій у системі професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад».

За підсумками конкурсу Полтавський регіональний центр підвищення кваліфікації відзначено дипломами за друге та третє місця у номінаціях «Підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників» та «Підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад».